Mijn Logboek Rankings 2017 Rankings 2016 Rankings 2015 Rankings 2014 Rankings 2013 Rankings 2012 Rankings 2011 Rankings 2010 Rankings 2009 Rankings 2008 Rankings Overall Riders Log Speedlog per Locatie Speedlog op Datum
Nederland Geocode Tool
Blank Blank Blank Blank
Verwachtingen Weer Zoetermeer Schaal van Beaufort

Profiel  Zoeken  FAQ  Gebruikersgroepen Log in om je privéberichten te bekijken Inloggen Registreren
effe voorstellen

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    www.ZeroBeaufort.nl Forumindex -> Effe Voorstellen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 09-12-2013 @ 12:54    Onderwerp: effe voorstellen Reageren met citaat

Na lang wikken en wegen heb ik toch weer besloten om te gaan windsurfen na 25 jaar, mijn laatste board was een klepper 295  Wink
Ik ben nog niet geweest dus kan nog geen ervaringen weggeven  Razz het is best wel een dure hobby als ik iets ga doen wil ik het wel goed doen, heb mezelf een overjarige Futura 131 wood 2012 aangeschaft en North sails F12 ram zeilen 6.2, 7.0 en 7.8.

Heb al heel wat forums gelezen en deze springt er wel uit, door het gemoedelijke en leuk met mekaar omgaan  Very Happy, wat mij wel aantrekt en natuurlijk alle leuke informatie cq verhalen.

Zijn er nog tips of vragen dan hoor ik ze graag.

Hans
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Robbert Tabou
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 09-12-2013 @ 16:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Ha Hans, dan mag ik kennelijk de eerste zijn om je welkom te heten op dit forum. Ben zelf ook herintreder..zoals ikzelf en vele onder ons! Waar vaar jij zoal? Grtjs en tot op het water Robbert
Marcel Hooijmans
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 09-12-2013 @ 17:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Hans, welkom op het forum, en natuurlijk op het water.
Altijd gezellig een herintreder,
Leuk dat je gelijk goed uitpakt met goed materiaal.

Heel veel plezier op het forum, en heb je vragen over wat dan ook stel ze gerust wij helpen elkaar graag naar een hoger level.

Grt Marcel
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nathan
Moderator

BerichtGeplaatst: 09-12-2013 @ 18:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Hey Hans welkom op het forum!

In 25 jaar tijd is er veel veranderd en met de Furura heb je meteen een goed board te pakken waarmee je prima mee kan beginnen.
Maar ook met dit board kan je goed doorgroeien, de North Ram is een goed zeil je hebt zo een mooie combi bij elkaar.
Veel plezier ermee, wat voor vin heb je erbij?

Veel plezier op het forum,

Hang Loose,

Nathan
Marco Hermes
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 09-12-2013 @ 19:01    Onderwerp: Reageren met citaat

He Hans...

Welkom terug in deze mooie sport...

Je hebt denk ik prima spullen gekocht alleen weet ik niet of de combinatie wel de juiste is...

Je zult al wel gelezen en gezien hebben dat er heel veel verandert is en zeker ten opzichte van de zeilen van weleer...
Tegenwoordig staat een zeil er op als een "vaatdoek" en staat het pas goed als het hele bovenste deel van je zeil flappert...
Dit zorgt er voor dat de zeilen veel lichter en stabieler in de hand varen,.. maar tevens betekend dat ook een stuk minder effectief zeil oppervlak... Waar je 20 jaar geleden een 5.7 zeil gebruikte heb je nu +/- een 7,8 nodig voor de zelfde wind sterkte.
De 7.0 en zeker de 6.2 zal je pas gaan gebruiken met een dikke windkracht 6 of harder...
Dan is een board van ruim 75 cm breed lastig varen. Het grote oppervlak (zo'n 1,5 m2) wat eigenlijke wind en vaar(snelheid)wind vangt, gaat fladderen en wil opstijgen, de zogenaamde vliegers.

Het is heus niet onmogelijk om, met veel wind, een kleiner zeil op een groot board te varen, alleen heb je dan veel aandacht voor je board nodig... Persoonlijk vaar ik ook vaak een relatief groot board.

Als je de smaak eenmaal weer flink te pakken hebt..(na 1a2 keer varen) denk ik dat je er een kleiner board tussen de 60 en 65 breed bij wil. Dan word harde wind een stuk aangenamer en sneller varen.

Als je in het midden/zuiden van Nederland woont zou een 8.5 m2 (7.5 vroeger) je mogelijke vaaruren bijna verdubbelen... deze grote kan namelijk nog makkelijk op dit board...

Vragen:
Wat voor vin(nen) heb je er bij in cm.
Wat voor water denk je te gaan varen.
Ben je zwaar, medium of licht gewicht.
Kon je vroeger gijpen, water starten, door de wind (dan kan je dat waarschijnlijk nog steeds)

Tips:
Ga de eerste keren naar een water waar zeker surfers zullen zijn. Er is soms een hoop surfers latijn, voorkeur en tune geneuzel,.. maar bijna iedere surfer kan en wil je helpen bij de basis afstellingen van je set.

Koop een setje verstelbare trapeze koordjes in ongeveer de maat die je denkt te gaan gebruiken,.. verkeerde koortjes is een onderschat probleem en zorgt voor veel vermoeidheid... met deze kun je een groot bereik proberen. Ook met een breed board en verschillende zeilen zul je wisselende lengtes waarschijnlijk prettig vinden.

Tot op het water...
Hans
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 09-12-2013 @ 19:44    Onderwerp: ff voorstellen Reageren met citaat

Ik woon trouwens in Papendrecht een goede uitvalbasis voor verschillende windsurf steks.

@Robbert wil het in begin makkelijk water uitzoeken zevenhuizerplas, oostvoorne, grevelingen om eerst weer het gevoel terug te krijgen.

@Nathan de juiste vin ben ik nog naar op zoek zit standaard een Drake 48 bij wat een beetje groot is voor de zeilen die ik nu nu heb, heb jij een paar suggesties voor mijn 6.2, 7.0 en 7.8?

@Marco weeg 82 kg en de kleinere 6.2 zeil heb ik om weer het gevoel terug te krijgen, later wil ik er een 110 liter bij voor de kleinere zeilen en hardere wind.
Voetbanden en trapeze ging allemaal lekker, waterstarten en gijpen was niet super dus daar ga ik in het begin hard aan werken.

Laatst aangepast door Hans op 10-12-2013 @ 5:26; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Rob B
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 09-12-2013 @ 20:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Om het gevoel weer te krijgen en lekker te kunnen oefenen zijn Ouddorp Haven en Herkingen strand leuke spots waar je overal kunt staan. Val je een keer dan kun je gewoon weer opstappen ipv dat je weer veel kracht verspilt met het zeil ophijsen of waterstarten. Nu is die Drake wel wat aan de lange kant voor Ouddorp en Herkingen maar zoals je zelf al aangaf is de vin sowieso wat lang voor de combi's.

Ik ben zelf eind 2011 weer heringetreden en weer helemaal geinfecteerd met het virus. Waarschuw het thuisfront dus maar vast dat de weekeinden niet meer voor familiebezoekjes zijn en sparen kan ook geen kwaad want voor je het weet ligt je schuur weer vol met spullen ;-)

Tot op het water en ik ben zelf vaak te vinden op Ouddorp haven.

Laatst aangepast door Rob B op 10-12-2013 @ 10:09; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Danny
Moderator

BerichtGeplaatst: 10-12-2013 @ 6:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Hans,

Welkom en heel veel plezier!
Ik was ook na 20 jaar ongeveer weer begonnen op een Futura, heerlijk board!
Hans
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 10-12-2013 @ 9:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank je iedereen voor het warme welkom  Very Happy  Very Happy  Very Happy
Terug naar boven
Jacques P
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 10-12-2013 @ 14:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Welkom Hans als je voor de Grevelingen kiest koop goede schoentjes ION bvb
daar zit een bodem in waar geen oesters door heen gaan . Ja die de Japanse oester was er 25 jaar geleden nog niet. ( nu te veel ) . Ze zijn vlijm scherp ik kan het weten heb er al vaak mee gevochten .  Sad We gaan je op het water zien denk ik tot dan .
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Roland Ruskauff
Moderator

BerichtGeplaatst: 10-12-2013 @ 20:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Welkom Hans, leuk om weer een herintreder te verwelkomen op onze website. Vele van ons varen in jou regio dus hou het afspreken topic in de gaten om te zien waar we uithangen..

Goed advies van Jacques met betrekking tot de Ballistic Boots van ION, kevlar zool die veel tegenhoudt. TIP: op 21 december is er een grote beurs bij Eurofun Center in Zevenhuizen, ik verwacht dat ze die schoenen dan in de aanbieding hebben, ik heb ze vorig jaar toen ook gehaald daar... ze zijn er in 6/5 en 3/2 mm... zitten als pantoffeltjes

Oostvoorne is een schitterende plas waar velen van ons varen, let er op dat je bij alle openingen tussen de dammetjes kunt doorvaren. alleen de openingen waar een bordje met een surfer staat is veilig om doorheen te varen. De overige zijn max 20cm diep en kost je een vin of erger..

Heel veel plezier met herintreden ;-) ben heel benieuwd naar je ervaring met betrekking tot het korte maar brede board .... Is ff anders ...
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    www.ZeroBeaufort.nl Forumindex -> Effe Voorstellen Tijden zijn in GMT - 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: