Mijn Logboek Rankings 2017 Rankings 2016 Rankings 2015 Rankings 2014 Rankings 2013 Rankings 2012 Rankings 2011 Rankings 2010 Rankings 2009 Rankings 2008 Rankings Overall Riders Log Speedlog per Locatie Speedlog op Datum
Nederland Geocode Tool
Blank Blank Blank Blank
Verwachtingen Weer Zoetermeer Schaal van Beaufort

Profiel  Zoeken  FAQ  Gebruikersgroepen Log in om je privéberichten te bekijken Inloggen Registreren
Werkelijke funcionele hoeveelheid downhaul versus spec.

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    www.ZeroBeaufort.nl Forumindex -> Speed en Tuning
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ed
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 29-11-2015 @ 17:30    Onderwerp: Werkelijke funcionele hoeveelheid downhaul versus spec. Reageren met citaat

Specs die op zeil staan , wave , freerace ,slalom lijken niet altijd te kloppen met zegmaar de praktische specs.
Zijn er forummers die dit ook zo ervaren ?
Ferry Saber
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 29-11-2015 @ 18:49    Onderwerp: Reageren met citaat

ik heb inmiddels redelijk wat merken en zeilen gehad en nog nooit hebben die maten geklopt. Nu moet ik ook wel zeggen dat het niet alleen voor de zeilen op gaat. Vorige week mijn verlenger nog aangepast en mijn 4.30 mast is ook geen 4.30 maar 4.31 dus bij het optuigen van je zeil had ik b.v. al 1cm langer door mast en 1cm door verlenger...is dus al 2cm teveel...

succes met alles nameten.....  Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Oscar
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 30-11-2015 @ 5:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Die ervaring heb ik ook. Bij de Ezzy wave-zeilen heb ik mijn verlenger altijd 2 cm langer dan aangegeven op het zeil.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Joris
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 01-12-2015 @ 6:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Zelfde ervaring voor mij met de Loft RB's. De meeste moeten met minder down & out haul worden opgetuigd tot soms wel 4 cm minder. Het is ook wat Gerwin zegt, vlak trekken bij hardere wind helpt voor mij zeker niet. Zeil geeft idd minder power maar ook minder controle.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Patrick de Jongh
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 01-12-2015 @ 8:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik kijk naar het zeil en weet het dan vaak nog niet :)

Maar wel altijd wat langer omdat ik niet wil dat het onderlijk achter mijn voetband blijft hangen (2 tot 4 cm +).

Gun heeft een stickertje in het zeil en daar iets voor of iets voorbij een mooi begin. Ik pak meestal iets er voorbij.

Vlak trekken heeft geen enkele zin, dat komt uit de jaren 80.  Making a Point
Terug naar boven
Ed
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 01-12-2015 @ 12:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Al aardig wat reacties nog eens zien of er een GAastra North Np Avanti of ander merk rider reageerd.
Loft met minder, tot 4 cm , oke.
Ik wacht nog even met mijn ervaring te delen tot er meer reacties zijn specifiek op de downhaul , handmatig aangetrokken.
Patrick de Jongh
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 01-12-2015 @ 13:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Avanti had ik natuurlijk voorheen en ik iva Caspar Verhagen een lijstje met min en max DH. Het is een lijstje met foto's erbij, je moet kijken naar de kuiltjes in het achterlijk. Was heel handig.
Ook verlenging op basis van north en np verlenger icm met een bepaalde mast. Outhaul stond er ook bij.
Caspar is heel technisch bezig altijd en ging wat outhaul betreft bijvoorbeeld nooit verder dan -10. Dus negatieve uithaler in cm vanaf specs gerekend.
Terug naar boven
Frank S
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 01-12-2015 @ 14:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoe meten jullie downhaul?

Hierbij de method volgens Maui Sails: https://vimeo.com/58101888 Op deze manier maakt het niet uit welke verlenger je gebruikt.

Helaas dit jaar tot nu toe nauwelijks gevaren (knieblessure) maar de keren dat ik heb gevaren voornamelijk met 9.5 en 8.7. Ook deze zeilen zijn Gun (GS-R 2014) en als startpunt gebruik ik de sticker indicatie maar ook de specs op het zeil. Deze koment niet perse op hetzelfde punt uit.

De Maui Sails meet methode heeft mijn voorkeur omdat de sticker methode (FRED punt) niet altijd glashelder is. Waar zit precies de loose leech t.o.v. de sticker? Na twee sessies goed met de trapeze lijnen geschoven te hebben en met de downhaul te hebben gespeeld staan ze wat mij betreft goed. Voor de 9.5 staat de downhaul op 28.3 - 28.8. De settings van de trapezelijnen staan gemarkeerd op de giek.

Maar om op de hoofdvraag terug te komen: uit mijn hoofd zat er ongeveer 1 a 2 cm verschil met de setting aangegeven op het zeil.

P.S. Mijn knie doet het weer en zojuist een winterpak aangeschaft. Tijd om weer het water op te gaan. Het voelt bijna weer als herintreden;)
Terug naar boven
Frank L
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 01-12-2015 @ 16:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Joris schreef:
. Het is ook wat Gerwin zegt, vlak trekken bij hardere wind helpt voor mij zeker niet. .

Een jaar geleden was ik bij OV een RB aan het optuigen, en toen adviseerde Gerwin me juist om met zo veel mogelijk downhaul te varen, dat zou sneller zijn. Was dus wat verbaasd dat ik dit weekend weer het tegenovergestelde las, maar goed, hij gaat er in ieder geval erg hard mee  Smile

Zelf kijk ik bij de RB's naar de lengte van de vouw die in de bovenste panelen ontstaat. Voorheen voer ik met North RAM's, en de VTS-stippen om de downhaul te bepalen waren ook wel erg handig.
Terug naar boven
Patrick de Jongh
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 01-12-2015 @ 17:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik trek hem bij voorkeur best wel iets voorbij de fred van gun.
Mijn 6,3 is van Daan Cools geweest. Daar staat met stift op 430+24. De luff is 452 dus 2cm meer. Kan nog liggen aan de verlenger en exacte lengte van de mast maar ik trek hem aan tot ongeveer 1cm ruimte en dan is het wel oke naar mijn gevoel en zicht.
Ik zet hem dan op 26 verlenging om iets hoger uit te komen ivm de voetbanden.
Terug naar boven
Frank S
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 01-12-2015 @ 17:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens Wouter de Vries (als ik me goed herinner) konden de 6.3 en 8.7 net iets verder dan het FRED punt getrokken worden. Bij 9.5 heb ik het ook geprobeerd, maar miste iets power en het drukpunt was iets minder duidelijk.
Terug naar boven
Joris
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 01-12-2015 @ 17:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank L schreef:
Joris schreef:
. Het is ook wat Gerwin zegt, vlak trekken bij hardere wind helpt voor mij zeker niet. .

Een jaar geleden was ik bij OV een RB aan het optuigen, en toen adviseerde Gerwin me juist om met zo veel mogelijk downhaul te varen, dat zou sneller zijn. Was dus wat verbaasd dat ik dit weekend weer het tegenovergestelde las, maar goed, hij gaat er in ieder geval erg hard mee  Smile

Zelf kijk ik bij de RB's naar de lengte van de vouw die in de bovenste panelen ontstaat. Voorheen voer ik met North RAM's, en de VTS-stippen om de downhaul te bepalen waren ook wel erg handig.

Ik bedoelde in ieder geval vlak trekken met outhal. Meestal staat hij bij mij -2 tot -4 outhal. Dat vaar ik eigenlijk altijd zo. Tuning doe ik meestal met downhaul. Mijn opmerking betrof max downhaul. Voor b.v de 8.6 is max downhaul 4cm minder dan specs als ik naar de loose leach van het zeil kijk. Bij mijn overige maten is het 2cm. En idd ik vind het meestal het lekkerst varen met max downhaul, dus als de loose leach tot de zeillat boven de giek zit.
Terug naar boven
Frank L
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 01-12-2015 @ 18:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Joris schreef:
Voor b.v de 8.6 is max downhaul 4cm minder dan specs als ik naar de loose leach van het zeil kijk. Bij mijn overige maten is het 2cm.

De exacte maten zijn mijns inziens ook behoorlijk afhankelijk van de mast die je gebruikt, en uiteraard ook van je mastverlenger en je giek. Daar zit vaak al centimeters verschil in. Ik zie de specs meer als een richtlijn, verder gewoon zelf kijken wat het beste bevalt.
Terug naar boven
Marco B
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 01-12-2015 @ 21:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank L schreef:
. Het is ook wat Gerwin zegt, vlak trekken bij hardere wind helpt voor mij zeker niet. .......

Een jaar geleden was ik bij OV een RB aan het optuigen, en toen adviseerde Gerwin me juist om met zo veel mogelijk downhaul te varen, dat zou sneller zijn.

Met vlak trekken wordt ook niet de downhaul maar de outhaul bedoeld. Meer downhaul is meer bolling, en minder vlak. Minder downhaul is een vlakker zeil, dat merk je ook omdat je je trapzelijn dan verder naar voren moet zetten.

Terugkomend op t topic. Ed, specs is indicatie en verschilt per zeil. Sommige merken geven harde getallen andere weer max getallen. Mn 11.0 loft is spot on. Maar vergeet de mast niet, daar zit nogal eens verschil in bij eenhetzelfde merk.
2015 GA Vapor kan je bij opgegeven downhaul spec zo 4 cm optellen
Terug naar boven
pimpampoentje
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 08-06-2016 @ 10:19    Onderwerp: Reageren met citaat

nu ik weer terug kom in het surfwereldje valt mij op dat zo velen zo technisch bezig zijn.
Mijn "nieuwe" board word vaak herkend en levert veel amusante anekdotes. En dan gaat meestal ook de "trailer" open. Boekwerken over de perfecte vin, meetlinten om de mastvoet op de perfecte plek te zetten, mijn voetbanden staan goed maar wil je ze perfect hebben dan...
OMG perfect? wat is perfect, ik wil gewoon een fijne tijd hebben, genieten.
Ik kan al genieten van mijn spullen in de auto gooien. Giek stuk? ik geniet van de ruim 45 minuten terug zwemmen met je zooi achter je aan. Weer een verhaal rijker.

Lieverds wat is er gebeurd met ons gevoel? Die ene cm maakt in bed ook niet uit dus wel op het water?
Toegegeven bij mijn ontmaagding qua varen met een zeil met 3 cambers was ik maar wat blij met de vriendelijke zuiderbuur die mijn zeil nog ff 5 cm downhaul gaf waardoor de controle in mijn zeil terug kwam. Hoop technische praat erbij maar het begon met mijn gevoel dat ik te weinig controle had.
Nu ben ik gewoon weer stukjes met mijn ogen dicht aan het varen. Voor mij nog steeds de beste manier om snel te detecteren wat er aangepast moet worden.
Lijstjes kunnen een indicatie geven maar uiteindelijk moet de piloot toch op zijn/haar gevoel varen/vliegen, is mijn bescheiden mening  Cool
Wil je die ene km per uur harder varen, probeer je gevoel eens te volgen
Terug naar boven
Oscar
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 08-06-2016 @ 12:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Bovenstaande reacties hebben toch ook met gevoel te maken. Iets voelt niet lekker en daarom ga je wat veranderen. De eerste keer is al gauw goed en daarna ga je wat andere standjes proberen. Hier een centimeter downhaul erbij, daar weer wat minder. Vorige week op Oostvoorne na de eerste rak mijn zeil half in het water nog moeten tunen. Ik dacht dat ik ondertussen toch aardig wist hoe ik op moest tuigen, maar de combinatie veel downhaul en weinig outhaul voelde niet lekker.
Van vinnen heb ik de ballen verstand. Sinds kort pak ik stiekem de jp fsw 93 van Jibbe, maar met mijn eigen vin eronder had ik geregeld spinout. De laatste keer (zelfde omstandigheden) en kortere vin eronder en geen problemen gehad. I.t.t in bed scheelde die paar centimeter een hoop. Voelde een stuk lekkerder. Gewoon uitproberen dus.
Terug naar boven
Roland Ruskauff
Moderator

BerichtGeplaatst: 09-06-2016 @ 17:19    Onderwerp: Reageren met citaat

ik denk dat ambitie bepaalt hoever je er mee wil gaan.Dat ene centimetertje of die specifieke vin kan een hoop verschil maken. Dat is ook weer inherent aan het materiaal waarmee je vaart. Een volbloed slalom set vraagt nou eenmaal wat finetuning.

Have Fun !!
Ed
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 09-06-2016 @ 18:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Roland Ruskauff schreef:
ik denk dat ambitie bepaalt hoever je er mee wil gaan.Dat ene centimetertje of die specifieke vin kan een hoop verschil maken. Dat is ook weer inherent aan het materiaal waarmee je vaart. Een volbloed slalom set vraagt nou eenmaal wat finetuning.

Have Fun !!

Wink

Verder al aardig wat serieuze reacties op vraag betreffende aanvang topic.
Wacht nog even met mijn visie.
Roland Ruskauff
Moderator

BerichtGeplaatst: 13-06-2016 @ 15:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Met mijn North Warp F15 pakte ik meestal +1cm meer downhaul. Daarmee trim je het zeil net iets voorbij de MAX van het visuele trim systeem (boven in het zeil)..

Maar dat is een setting die persoonlijk is. Volgens mij kloppen de afmetingen allemaal wel.

Had ooit een KA.Sails 460 mast... daar kreeg ik +2cm gratis.. was 462cm. Dat helpt niet als je het zeil volgens specs trimt.

Opmeten van een mast kan dus lonen !
Frank S
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 15-06-2016 @ 5:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Sinds het begin van dit jaar meet ik alles op en zet dat in een schema. Per zeilmaat de downhaul op de mm, setting van de giek, stand van de trapezetouwtjes, hoogte giek, stand van mastvoet icm gebruikt board en vin etc.

Optuigen op het "oog" en op het "gevoel" werkten niet goed, met als resultaat dat elke sessie veel tijd besteed moest worden aan het trimmen. Aangezien ik helaas maar weinig sessies maak, is dat zonde van de tijd. Dit jaar zit er dus een schema en een rolmaat in de tas. Klinkt misschien wat saai en vervelend, maar het geeft je de mogelijkheid om de draad op te pakken precies daar waar je gebleven was.

Om terug te komen op de hoofdvraag: kloppen de settings op het zeil? tot nu toe voor geen enkel zeil. Vandaar het schema met mijn eigen settings:)
Terug naar boven
Ed
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 13-01-2018 @ 16:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Inmiddels paar seizoenen en handmatig downhaul zetten verder ;

Controlle van mastlengte is wel van belang en hier gelijk al een mogelijke afwijking ontstaat.
Verlenger standaard 4 eenheden langer dan de specs , dan eens beginnen met een setting en dit gaander weg de aanpassen.
Eea vertaalt zich dat, Loft ex 2012 en huidige 2016 2017 op zo + 2 tot 4 cm. Hierbij de 8.6 en 11 op SDM Loft Team en kleinere op Loft Team Rdm.
Op te tuigen zeil eerst nat maken helpt wel om de eerste rek eruit te halen, rakje varen en bijstellen.
Hoe groter de lap stof des meer rek en hoe vaker bij stellen zekers vanaf 8.6 + om weer juiste vaargevoel te krijgen.De 11 rekt zo ongeveer 3.5 cm en dat is direct voelbaar,zekers bij contstant windje en des te meer in vlagen.
Na veel proberen per zeil zo een beetje de basis gevonden zodat fine-tuning +/- 5 mm wel oke is , gebruik wel voor ieder zeil eigen mast en ingestelde verlenger zodat niet zo een gepuzzle wordt en alsnog met verkeerde setting begin.
Tack-strap, camdruk,lattenspanning,welk uithaal oog en dat downhaul katrol zo dicht als mogelijk op board moet zitten ; minimale verlenging, niet meegenomen
Marcel Hooijmans
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 17-01-2018 @ 5:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik herken dit allemaal,maar wat ik al jaren doe is puur op gevoel en goed kijken naar je profile.
Je voelt na 1 rakje of je zeil goed staat of niet.
Ook met de giek het zelfde verhaal ,ik kijk nooit naar de settings.
En dit alles werkt in mijn optiek goed voor mij.
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    www.ZeroBeaufort.nl Forumindex -> Speed en Tuning Tijden zijn in GMT - 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: