Mijn Logboek Rankings 2017 Rankings 2016 Rankings 2015 Rankings 2014 Rankings 2013 Rankings 2012 Rankings 2011 Rankings 2010 Rankings 2009 Rankings 2008 Rankings Overall Riders Log Speedlog per Locatie Speedlog op Datum
Nederland Geocode Tool
Blank Blank Blank Blank
Verwachtingen Weer Zoetermeer Schaal van Beaufort

Profiel  Zoeken  FAQ  Gebruikersgroepen Log in om je privéberichten te bekijken Inloggen Registreren
Ervaringen Lightwind Boards +/- 90 breed.
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    www.ZeroBeaufort.nl Forumindex -> Boards
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marco B
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 14-05-2014 @ 10:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Hhe eindelijk, Eddi is aan de Formula gegaan
 Wink

Binnenkort maar eens samen wat rakken trekken Eddi?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Ed
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 22-06-2014 @ 6:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Diverse sessies weg op OV 7 , Huizen B dam en Kabbellaar.
Echt leuk dat je bij 9 knts kan surfen en dat het bij knts of 15 ophoudt althans op dit moment voor mij en spot gerelateerd.
Wel moet alles kloppen en komt bv trim van zeiltje echt op de mm , mastvoet positie giekhoogte ook allemaal zeer gevoelig qua trim.
Alles wat je verandert is direct voelbaar , beste is ook om begin gewoon echt constant windje te hebben en zoveel als mogelijk variabele uit te sluiten.
Dus constant windje en heel groot vlakwater zonder alt e veel opstakels langs de kant.
Vin keuze is echt ook zeer belangrijk waarbij bv gewicht van rider een grote rol speelt.
Heb bv echte power vin kunnen proberen voor iemand van 120 kg + valt gewoon echt niet mee te varen , ja met 9 knts.
Dus doelstelling om recreatief low end te kunnen planeren lukt meer dan uitstekend alleen zal het echte F1 varen ,het foilen op de vin wel ff wat tijd in beslag gaan nemen.
Verder ook het idee dat F1 ervaring op slalom mat een toegevoegde waarde geeft in positieve zin dan.
Een 85 breed board met 8.6 voelt aan als soort freewave setje en kan de opgedane F1 gevoel en evaring hier meer dan prima in gebruiken.
Lijkt er dus op dat Formula een tweede toegevoegde waarde heeft.
Misschien wel zoiets als het speeden maar dan low end gericht echter aan het begin van de schaal van Beaufort.
Marco B
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 22-06-2014 @ 13:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Goed dat het je bevalt Edi. Je kan de techniek je doet opdoet met formula heel goed toepassen op het slalommateriaal. Mij heeft het erg geholpen met upwindvaren en controle met meer wind.
Terug naar boven
Ed
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 05-09-2014 @ 18:32    Onderwerp: Reageren met citaat

update;

Inmiddels wat verder in seizoen en wat ervaringen reiker.
Lichtweer planeer eigenschappen zijn werkelijk perfect. Het echte f1 varen waar zo een setje met 11 qmtr voor bedoeld is gaat hem voorlopig nie worden en heb daar eea ook nie voor aangeschaft.
Up wind en max downwind zijn de uiteraard ideale rakken met 11 qmtr waarop eea ook is uitgelegd.
Variaties er tussenin met toenemende wind , 13 knts +, golven en chop zijn eigenlijk niet mogelijk.
Lijkt erop dat "relaxed planeren" tussen deze twee uitersten meer dan uitstekend kan mits windje niet boven de 14 knts uit komt.
Sterker nog , een 10 qmtr voldoet dan echt prima aan.
Het low end is uiteraard wat minder maar naar boven is eea gewoon makkelijker vast te houden en langer door te varen.
Aanplaneren kost iets meer moeite maar als eenmaal loopt is ook niet meer te stoppen en zo een zeil weegt gewoon net iets minder wat ook net wat minder druk op mastrail geeft en eea net wat handelbaarder maakt.
Eea ander kunnen ervaren door samen op te varen met rider van zelfde gewicht , Exocet versus JP, Warp 9.8 versus TR-8 11 en exact zelfde vinnen.
Lijkt dus dat een 10 qmtr beste handling en perfomance geeft voor doel waarom ik een F1 set heb aangeschaft en dat 10 qmtr ook wel kleinste maat is om op de F1 te varen met 70 cm vin wat de mogelijk geeft om overal heen te varen.
Daar komt nog bij dat 10 eigenlijk een 9.8 een high-end Warp is , dus echt vlak gesneden.
Ben dan ook van mening dat een 10 slalom zeil , niet vlak gesneden de ideale combi zou zijn.
Nu maar eens uitzoeken of bv een Vapor 10 qmtr 2012 2013 of 2014 aan deze specs voldoet.
Vapors zijn er in 10 en 9.5 vanaf 2013 maar eens uitzoeken of een van deze 2 juiste spec heeft.

Bijkomend lijkt de gedane ervaring met vinden en zoeken van juiste trim , zeillatspanning camdruk giekhoogte mastrail positie uithaler spanning enz toegepast op slalom Vmaxen langzaam wat aan het oplopen zijn , in mijn optiek nie echt belangrijk maar wel leuk als je aan eind van de dag GPS kijkt dat eertse cijfer met een 6 begint en niet op een biljartlaken hebt gevaren.

Wellicht zijn er forummers die ervaring hebben met 10 qmtr en hun ervaring kunnen delen.
Topicjuh aangemaakt bij zeilen.

Wordt vevolgd.
Ed
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 15-12-2014 @ 18:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Lijkt erop eea aardig op de rail te hebben en is de juiste vin keus van cruciaal belang.
Doel ; planeren tussen 10 en 18 knts is wel gehaald.
10 of 11 qmtr maakt voor mijn doel , planeren tussen 10 en 18 knts , niets uit.
Sterker een 10 is ; lichter , handelbaarder, langer door te varen en zal bij rider gewicht van onder de 80 kg zo zijn voordelen bieden.
10 en 11 naast elkaar geprobeerd en op gevaren met anderen die 11 of zelf 12 vaarden, let wel alles puur recreatief en zeker niet spiet gericht.
Een 11 of 12 planeerd eerder aan en/of door afhankelijk van de bekende factoren.
Ook ervaren dat een zogenaamde lightwind slalom board toch niet tegen F1 opkan wat betreft aan en doorplaneren , eindsnelheid zal kwestie van techniek en juiste moment zijn.
Het laten foilen van het baord zal uiteindelijke verschil maken en hier ligt dus de grote uitdaging.
10 qmtr is voor allround beste keus, overige zal met techniek en vin moeten worden gecompenseerd.
Eens kijken om naast de Technora 10 wat andere 10 qmtrs te kunnen proberen , waarbij duurzaamheid handelbaarheid en performance in genoemde volgorde zo de prio hebben.
Touwtjus op advies van Marco B wel op zo een 10 cm gezet wat vaarconfort en gevoel aanzienlijk verbetert.
Zoook voetbanden op maatje 50 + gezet en zo baord over de voorvoeten te varen wat railen en los lopende gevoel en algehele controlle verbeterd
Met Hurricane en F4 de juiste weg ingeslagen en hoop in 2015 met een proto van Sonntag het inzet bereik uit te breiden en zo met 2 slalom boards 3 racezeiltjes 1 fstw met 3 Loft O2s in de bus 100 % afgedekt te zijn.
Ed
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 29-10-2015 @ 5:51    Onderwerp: Reageren met citaat

JP Power 100 2012 omgeruild voor PD V3 2015.
In set 1 item vervangen.
Een totaal andere shape, begin in de basis ; zonder cut-out platen en side wings
Komende tijd eens zien of een 11 ook wat zal gaan toevoegen.
Moet wel toegeven dat wat vlakker tot water met zo een setje het beste is om juiste setting te vinden ; Kbank Reeuwijk 7 Huizen.

Patrick de Jongh
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 29-10-2015 @ 15:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Ziet er goed uit Edwin!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marco B
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 29-10-2015 @ 15:45    Onderwerp: Reageren met citaat

hehe eindelijk  Cool

Komt goed, samen maar wat up en down gaan
Terug naar boven
Marco B
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 03-02-2016 @ 10:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Nu ook in het bezit van een 2015 V3. Zodoende hebben we beide hetzelfde board. Daarbij komt dat mijn 11.0 naar Eddi gaat en ik zelf een nieuwe 11.0 bestel. Kan niet anders dan dat het alleen nog maar aan de techniek en trim moet liggen  Cool
Terug naar boven
Roland Ruskauff
Moderator

BerichtGeplaatst: 03-02-2016 @ 17:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Mooie boards hoor gasten...!!!!

Overweeg t ook soms maar ik weet niet of t me veel oplevert als ik met huidige zeilen blijf varen. Ik bedoel dan 9.6 als grootste
Danny
Moderator

BerichtGeplaatst: 04-02-2016 @ 14:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik vind dat Formula 10mtr of groter behoort te zijn, eronder geloof in niet dat het sneller of beter aanplaneert als een groot slalomboard.
Maar... heb het nooit gevaren, dus is maar een inschatting.
Marcel Hooijmans
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 04-02-2016 @ 17:13    Onderwerp: Reageren met citaat

1 ding weet ik wel je wordt er iig heel sterk van  Laughing
heb het zelf een aantal keren gevaren op de set van frans ,maar ik vondt het focking zwaar en ging niet harder dan 49 km/ph.

Komt er nog eens een paar knpjs wjnd bij stap je op een groot slalom boardje.
maar kan wel inkomen dat je met licht weer heerlijk kan cruisen over de grevenlijngen.
en heb je heel veel meer vaar uren en plezier, en daar gaat het om met surfen wat voor disiepline je ook vaart.

Formula is niet mijn ding.
Oscar
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 04-02-2016 @ 18:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Kwam pas dit tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=c0RGz7qqP34

Iets voor jullie voor ondiep water?

http://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/Review/trifin-formula-modified-formula-project/
Terug naar boven
Ed
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 05-02-2016 @ 18:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Het blijft een grote uitdaging ; het zoeken naar juiste trim veel geduld, proberen en steeds uitgaan van basis settings.
Ook wel het idee dat langere riders met gewicht van boven de 90 kg + in voordeel zijn.
Als het eenmaal loopt geeft een fantastisch gevoel , ook leuk om te zien hoe onrustig het dan aan de kant wordt daar men zich af lijkt te vragen met wat voor setje planerende riders mee varen.
Hoe langzaam of snel maakt mij nie uit.
Ben erg benieuwd naar de 11 , zal best wel goed gaan daar ik al eerder met deze 11 heb kunnen varen.
De combi FB 11 V3 en Frb 8 werkt gewoon , het mannetjuh erop is bepalend , ik gaat het beleven.
Met de nodige evenementen en tips van ervaren F1 piloten die ik zo her en der ontvang en het toevoegen van laagdrempelig F1 aan reriocups als het onder de 14 knts waait zal funfactor groter worden en zal eea alleen maar beter gaan.
Ed
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 24-10-2016 @ 8:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Zowel met 11 en 10 een serie hurricanes uitgeprobeerd ; bandbreedte is heel erg klein , alleen bij zeer contstante omstandigheden een redelijk varende set.
Door eens met andere vin te gaan experimenteren een set gekregen die vaart als een slalom board , vin is toch wel van belang onder de V3.
Boss 76 S -- geeft veel vertrouwen.
Geen enkel FW evenement bezocht daar door werkrooster en andere dingen eea niet was te combineren in weekenden.
Ed
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 13-01-2018 @ 17:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Beginne op bv. Kab en volgende dag naar De Punt en starten met settings zoals op Kab geven idd wel een heel goed vergelijk , waarna de trim aan te passen.
Soort van vlak - en schoonwater, constant windje en heel veel ruimte is beste optie om FW gevoel te beleven.
Trim van zeil is toch wel heeeeeeel belangrijk,komt echt op de mm en ben er ook achter dat ook rek eruit getrimmed moet worden die gedurende sessie varen erin komt en zeker niet kijken wat specs op zeil aangeven , klopt niks van , niet bang zijn en spanning erbij zetten is enige optie.
Giek op min 26 Loft eenheden komt bij mij neer op voorhoofd hoogte of nog ietsje erbij. Inhaken/uithaken alleen mogelijk in planee met dicht getrokken zeil , best spannend maar is gewenning.
Hurr FRb's werken dus niet,FRB8 wel achter de hand gehouden.
Boss B6 en zeker de ZF 4 doen het meer dan uitstekent onder de V3.

Eigenlijk moet alles kloppen anders werkt het gewoon NIET en sta je in compromis en is lol er snel vanaf.
Zeker moment dat set helemaal losloopt op de vin en railt en de balans er is dat je net niet uit water wordt gelift geeft wel voldoening ; is de kunst dat te kunnen locken en nog wat meer upwind te kunnen.
Down blijft spannend , ook hier juiste trim en vooral ;downhaul heel belangrijk.
TOW is de sleutel tot succes en wanneer eenmaal de ideale settings over-all hebt gevonden , wordt varen in compromis iets eenvoudiger.

Comfortzone; 9-15 knts, meest relax 12-13 knts.
Vapor Techora 10 in 2017 niet gebruikt.
Loft 11 2014 in jan 2017 omgeruild voor een 2016 er.
In 2018 verder met de uitdaging.
Ed
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 02-04-2018 @ 13:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Starboard FW HWR in the house , zo een 5 cm stof eraf geveegd.
Board is uit 2010 ; zo een FW als nieuw.
Shape...totaal anders dan PD V3.
V3 gaat voorlopig even in de opslag, verwacht totaal andere en easy to go vaarbeleving.
Zeilen Loft 11 FB Vapor Technora 10 , Hurricane, Boss en Z

https://carbonsugar.com/design/hwr-vs-lwr/
Marco B
WindSurfer

BerichtGeplaatst: 11-04-2018 @ 21:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Have fun ermee, lijkt me een erg snel FW board.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    www.ZeroBeaufort.nl Forumindex -> Boards Tijden zijn in GMT - 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: